کد خبر: ۲۹۷۰
با حضور رئیس دانشگاه سوره و روسای دانشکده‌های سوره؛

مراسم «اختتامیه دوازدهمین دوره هفته معمار» برگزار شد  

رئیس دانشگاه سوره : برگزاری هفته معمار در دانشگاه سوره اتفاق بسیار امیدبخشی است که می تواند به عنوان مکملی در کنار درس دانشجویان موجب تجارب جدیدی شود.
۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی ؛ آیین اختتامیه دوازدهمین دوره هفته معمار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره؛ با حضور رئیس دانشگاه سوره، روسای دانشکده‌ها، مدیران، مسئولان، استادان و دانشجویان، روز جمعه 30 اردیبهشت‌ماه 1401 ساعت 16 الی 19 در محل سالن سوره حوزه هنری به صورت حضوری برگزار شد.

مراسم «اختتامیه دوازدهمین دوره هفته معمار» برگزار شد 

در ابتدای جلسه، محمدحسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، ضمن عرض خوش‌آمد به استادان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حاضر در سالن، گفت: از دانشجویانی که این مراسم را برنامه‌ریزی و تا مرحله اجرا پیگیری کردند و همچنین رئیس دانشکده معماری و شهرسازی، استادان محترم و معاونت فرهنگی و دانشجویی که کمک کردند پس از دو سال، یک شور و نشاط مجددی در دانشگاه سوره برقرار شود، بسیار سپاسگزارم. در حال حاضر به طور هم‌زمان دو اتفاق بزرگ در دانشگاه سوره در حال وقوع است و در سینما سپیده نیز سیزدهمین دوره جشنواره دانشجویی سایه را که یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم دانشجویی است با وضعیت بسیار شکوهمندی در حال برگزاری است و تمام این اتفاقات نوید این را می‌دهد که دانشگاه سوره پس از مدتی استراحت به دوران اوج خود برمی‌گردد.

وی در این باره افزود: در دوره‌ای که دانشگاه‌ها به دلیل کرونا مجازی شد، دانشگاه سوره از جمله دانشگاه‌هایی بود که بیشترین تعداد وبینارهای مجازی را داشت و در دانشکده معماری و شهرسازی نیز ده‌ها وبینار در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ برگزار شد. ما در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰ وبینار مجازی در دانشگاه سوره داشتیم که میزان استقبال دانشجویان از آن‌ها بسیار زیاد بود. این اتفاقی که به مناسبت هفته معمار در دانشگاه سوره افتاد؛ بسیار امیدبخش و قابل‌توجه بود. از این جهت که به عنوان یک مکملی در کنار درس‌های دانشجویان، باعث شد تا دانشجویان تجربه‌های جدیدی کسب کنند. به‌خصوص برنامه‌هایی که از دانشگاه خارج شدند و در محیط‌های عملی با افراد صاحب‌نظر در این حوزه حضور پیدا کردند. آن بخش که مهم‌تر است این است که دانشجویان به صورت متشکل و گروهی یک کار حرفه‌ای را انجام دادند. شایسته است که به دانشجویانی که از چند ماه قبل برنامه‌ریزی کردند و در این حوزه بسیار فعالیت داشتند، خسته نباشید و خداقوت بگویم. همچنین امیدوارم دانشگاه سوره به عنوان خانه دوم ما، مکانی باشد تا بتوانیم در عین حال که آرامش، آسایش و لذت زندگی را در آن تجربه می‌کنیم، آینده زندگی حرفه‌ای خودمان را نیز در آن بسازیم.

سپس، نجمه دشتکی «رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره» ضمن عرض خیرمقدم به تمامی دانشجویان و استادان حاضر در جلسه اظهار داشت: هرساله در تاریخ سوم اردیبهشت‌ماه به مناسبت بزرگداشت شیخ بهایی، روز معمار را در ایران داریم؛ اما امسال به دلیل تداخل زمانی با ماه مبارک رمضان ۱۹ اردیبهشت‌ماه برنامه افتتاحیه هفته معمار را برگزار کردیم و در دانشکده معماری و شهرسازی تنها به یک روز اکتفا نکردیم و ما هفته معمار را داریم و این یکی از نقاط تمایز دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره نسبت به سایر دانشگاه‌ها است که امسال بسیار متفاوت برگزار شد.

وی عنوان کرد: ما توانستیم در چهار حوزه کارآفرینی، آموزشی، پژوهشی و مهارتی برنامه‌هایی داشته باشیم. در حوزه پژوهشی که یکی از نقاط تمایز برنامه امسال بود، ما توانستیم از چهار استاد به‌نام در حوزه معماری ایرانی - اسلامی دعوت کنیم و وبینارهای پژوهشی بسیار خوبی داشته باشیم که خوشبختانه مورد استقبال بسیاری از دانشجویان، حتی در خارج از دانشکده قرار گرفت. در حوزه کارآفرینی توانستیم یک کارگاه بسیار خوب که چگونه دانشجویان می‌توانند ایده‌های خود را به کار تبدیل کنند برگزار کنیم. همچنین در حوزه آموزشی توانستیم بازدیدهای بسیار مفیدی را با دانشجویان و استادان دانشکده داشته باشیم و در حوزه مهارتی نیز توانستیم در جهت نیازهایی که دانشجویان در زمینه آموزش نرم‌افزار داشتند، کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم و توانستیم از ظرفیت‌های دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشکده معماری و شهرسازی به عنوان مدرس استفاده کنیم.

نجمه دشتکی در خصوص یکی از نقاط تمایز این دوره نسبت به دوره‌های گذشته گفت: یکی از نقاط تمایز در این دوره هفته معمار؛ ارتباط بین صنعت و دانشکده بود و ما با همکاری که با شهرداری منطقه ۱۰ داشتیم، توانستیم مسابقه‌ای را در حوزه بازآفرینی برگزار کنیم که نتیجه بسیار خوبی داشت. از دیگر نقاط تمایزی که در هفته معمار امسال صورت گرفت، این بود که ما توانستیم نیازهای دانشکده را در حوزه زیبایی‌شناسی با استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان رفع کنیم و دیوارنگاره بسیار زیبایی را داشته باشیم که ترکیبی از نقاشی و کاشی بوده و مسابقاتی که برگزار شد و اتفاقات بسیار مثبت دیگر.

دشتکی در ادامه گفت: افزایش روحیه کار گروهی و مشارکتی که میان دانشجویان صورت گرفت، یکی از بهترین خروجی‌هایی است که در هفته معمار امسال اتفاق افتاد.

وی در قسمت پایانی سخنان خود از تمامی استادان دانشکده و دانشجویان درخواست کرد که چنانچه برنامه و ایده‌ای را در حوزه ارتقاء کارآفرینی و ارتقاء مباحث فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دارند حتماً اعلام کنند.

 وی افزود: ما قصد داریم مرکز رشد و کارآفرینی دانشکده را به‌طور جدی پیگیری کنیم تا بتوانیم دانشجویانی با مهارت و حرفه‌ای تحویل جامعه علمی بدهیم. در حوزه فرهنگی نیز تصمیم داریم گروه جهادی دانشکده را فعال کنیم و همچنین در حوزه پژوهش قصد داریم کرسی‌های علمی - ترویجی متنوعی داشته باشیم.

در ادامه جلسه، پروفسور محمد علی‌آبادی پیشکسوت معماری ایرانی و اسلامی ضمن عرض سلام و خوش‌آمد به دانشجویان و استادان، با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: انس و جن دو عامل پدیدار سازنده ذات حق است. جن یا ملک یا فرشته در مرتبهٔ برتر یا مجرد از ماده آفرینش و انس یا انسان مقام پدیدارسازی صفات الهی در عالم ماده و برزخ آسمان و زمین است. در حقیقت انسان را باید معشر جن و انس نامید و معشر یعنی مقام معاشرت و معاشرت از ریشه عشر یعنی تعامل متکامل دو طرف که بدون این تعامل متکامل غیب به شهادت نمی‌آید.

محمد علی‌آبادی خاطرنشان کرد: تمامی فرشتگان و ملائک در حقیقت یک بعد از وجود جامع انسان‌هایی هستند که با هدف پدیدارسازی غیب به وجود آمده‌اند. روز معمار در واقع روز انسان است. چراکه در سوره هود خداوند می‌فرماید: «آفریدگار شما کسی است که شما را از ارض انشاء کرد و سپس به معماری زمین مسئولیت بخشید». هر نوع صنعتی معماری بوده و معماری یعنی استعدادهای زمین را در خداگونه بودن و خدا را نمایانیدن مسئولیت بخشید. شما هر چه که در این عالم هندسه‌مند و اندازه‌مند نگاه کنید، در حقیقت به وجهی از الله نگاه می‌کنید و خداوند مطلق هندسه است.

وی اضافه کرد: این عالم، عالم ترکیب است و خلق یعنی مهندسی و اندازه‌مندسازی و علم کتاب تا خدا را در این صورت‌های صورمانند پدیدار کنیم. می‌توان اذعان کرد که معماری اسلامی ۸۰۰ سال پیش، امروز قطعاً معماری اسلامی نبوده و معماری اسلامی هزار سال پیش نیز امروز قطعاً معماری اسلامی نیست، بلکه جنازه معماری اسلامی است.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: ذات خداوند حقیقتی نقطه‌گونه است و آفرینش از نقطه آغاز شده و نخستین شکلی که شکل گرفته، دایره‌ای‌ست مرکب از دو قوس فرازین و فرودین که به بالایی قوس صعود یا عالم عقل گفته می‌شود و نیم‌دایره پایینی قوس نزول یا همان ارض است.

سپس، مهندس علی شاکری مدیر استودیو شیار، ضمن رونمایی از دستاورد خود در زمینه معماری به واژه سرندیپیتی اشاره کرد و گفت: در زبان انگلیسی این لغت هنگامی‌که تعدادی قصه و نشانه به هم می‌رسند و یک کشف مهم و دوست‌داشتنی را برای انسان‌ها آشکار می‌کنند، به آن سرندیپیتی می‌گویند. زندگی ما پر از لحظه‌هایی از جنس سرندیپیتی است. روزگاری در زمان بهرام پنجم ایرانیان به سرزمین سریلانکا سرندیپ می‌گفتند. در سال ۱۷۵۴ برای نخستین بار این لغت وارد لغت‌نامه انگلیسی می‌شود.

وی مطرح کرد: همواره میان پروژه‌های من فصل‌مشترک‌ها و قصه‌های مختلفی وجود داشت که به یکدیگر ارتباط داشتند. من در تمام پروژه‌ها به همراه همکارانم، به کوچه‌ها و محله‌های مختلف می‌رویم و قصه‌های محله را بررسی می‌کنیم و نسبتشان را با آن بنایی که قرار است مرمت و بازسازی کنیم می‌سنجیم. در این نقشه‌ها واژه‌ای به نام پلاک قصه‌ها وجود دارد که نام همان خانه‌هایی است که از قصه‌های آن‌ها مطلع هستیم و زیر واژه‌ای به نام راه‌نامه اسم خیابان‌ها را در دوره‌های متفاوت قرار داده‌ایم.

علی شاکری با ذکر این نکته که برای رسیدن به این صدهاهزار قصه حتی یک گروه 100 نفره نیز کافی نبود، گفت: چنین موضوعی باعث شد پروژه‌ای را به نام سرندسیتی آغاز کنیم. سرندسیتی یک شبکه اجتماعی مکان‌محور و یک وب‌سایت بوده که ایده آن برگرفته از شاهنامه است. این پلتفرم یک جهان‌نامه بی‌پایانی خواهد بود که به دست تمام اهالی کره زمین نوشته می‌شود.

 وی اضافه کرد: این شبکه اجتماعی مکان‌محور را با تهران آغاز کردیم و تهران را با تک‌تک پلاک‌ها ترسیم کردیم و روی هر پلاک که نشان کنید متوجه می‌شوید که قابل انتخاب کردن است و هر پلاک را که انتخاب کنید وارد صفحه قصه‌های آن پلاک می‌شوید. همچنین هر کدام از انسان‌های کره زمین هر عکس، ویدئو، سند، قصه و خاطره‌ای از آن داشته باشند می‌توانند در این فضا ثبت کنند.

شاکری تصریح کرد: این نقشه‌ها نقشه‌های چند لایه هستند و در قسمتی از این وبسایت می‌توان نقشه قاجار را انتخاب کرد و مشاهده کرد که پلاک مورد نظر در دوره قاجار در چه نسبتی با شهر قرار داشته است. همچنین، روی نقشه پهلوی اول می‌توان کلیک و همین اتفاق را مشاهده کرد. لازم به ذکر است، تمام این نقشه‌ها منطبق بر نقشه‌های GIS و Google هستند. در اواخر فصل تابستان نیز شجره‌نامه به این وب‌سایت اضافه خواهد شد.

وی عنوان کرد: این وب‌سایت نسخه فارسی نیز دارد و دارای ساختار آرشیو و دسته‌بندی بوده، بنابراین به آسانی مورد استفاده آیندگان قرار خواهد گرفت. به طور کلی هدف من و همکارانم برای درست کردن این پلتفرم؛ صرفاً دوستی، شناخت و آشنایی آدم‌ها بوده و این خاطره‌های پراکنده‌ای که انسان‌ها به دلیل کوچ کردن‌ها و مهاجرت کردن‌ها داشته‌اند را بتوانیم در کنار یکدیگر قرار دهیم و این حافظهٔ تاریخی را ترمیم کنیم.

در پایان جلسه، جوایزی به برندگان مسابقات برگزار شده در هفته معمار اهدا شد که تمامی این مسابقات مرتبط با معماری و در جهت رشد و بالندگی دانشجویان و همه در راستای یادگیری و به‌طور عملی بوده است. همچنین در انتها از تمامی دانشجویانی که در تدارک و برگزاری برنامه‌های هفته معمار و همچنین آیین اختتامیه همکاری کردند، تشکر و قدردانی و جوایزی نیز به آنان تقدیم شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار